Vandaag 14 maart 2010 gaan Viabhav Gorde en ik op reis naar het landschap buiten de stad Pune. Vaibhav heeft familie in een plaats genaamd Ghodegaon. Deze familieleden hebben daar een Mango boerderij in de buurt en een woonhuis in de plaats zelf.

Even een korte inleiding.
Ik ken Vaibhav Gorde nu ongeveer 2,5 a 3 jaar en wij hebben altijd intens samengewerkt in die periode. Tot voor mijn reis naar India hebben wij elkaar echter nog nooit ontmoet. Erg spannend en leuk om elkaar dus eindelijk face-to-face te kunnen spreken.
Onze samenwerking is altijd erg leuk geweest en daar is min of meer een vriendschap ontstaan. Toen Vaibhav hoorde dat ik naar India kwam hebben we ook de afspraak gemaakt samen wat op te gaan trekken. Zodoende heeft Vaibhav deze dagreis opgezet.

Zo precies als Vaibhav is lag er zelfs een gedetailleerde planning klaar:

• Pune
    • 07:00 am; De taxi haalt mij op vanuit Magarpatta city;
    • 08:00 am; Vaibhav oppikken met de taxi in Aundh (wijk in Pune);
  • Dehu
    • 09:30 am; aankomst in Dehu;
    • 10:15 am; verwachte vertrektijd naar van Dehu naar Bhimanshankar;
    • In Dehu hebben we de volgende bezichtigingen gezien:
      • De st Tukaram Gatha Mandir tempel. Deze is nog niet bekend onder de toeristen, maar ik denk dat daar verandering in gaat komen. De tempel is en wordt opgebouwd door de mensen uit het dorp sinds 1995. De tempel is gebaseerd op de Abhanga-Gatha wat is geschreven door Tukaram Maharaj. Volgens de legendes heeft Tukaram Maharaj zijn Abhanga-Gatha in de rivier Indrayani gelegd. Na 18 dagen zonder eten en drinken kreeg Tukaram Maharaj zijn Gatha terug op de plaats waar nu de tempel staat. De bladzijden van het Abhanga-Gatha zijn uitgewerkt in de vleugels van de tempel en telt pagina’s. Voor meer informatie over deze tempel kun je naar de website gaan http://www.gathamandir.com/. Op moment van dit schrijven is de website nog wel in aanbouw.
        st Tukaram Gatha Mandir - Ingang st Tukaram Gatha Mandir - Tukaram Maharaj st Tukaram Gatha Mandir - Script
        Van links naar rechts: st Tukaram Gatha Mandir – De ingang; Tukaram Maharaj; Het Abhanga-Gatha
        * Klik op de afbeeldingen voor het hele plaatje
      • Vervolgens zijn we op korte afstand van het dorp naar een berg gereden waarop ook een kleine tempel genaamd Shreeskhetra Bhandara Dongar staat. De tempel heeft (bij mijn weten) geen speciale betekenis, maar ons bezoek ging dan ook om het uitzicht.
        Shreeskhetra Bhandara Dongar Uitzicht Vaibhav Gorde
        Van links naar rechts: Shreeskhetra Bhandara Dongar – De tempel; Het uitzicht; Vaibhav Gorde
        * Klik op de afbeeldingen voor het hele plaatje
      • there was a third temple before or after lunch… check with Vaibhav
  • Ghodegaon
    • 12:15 pm; tussenstop in Ghodegaon voor een lunch met enkel locale gerechten;
    • 01:15 pm; verwachte vertrektijd naar Bhimashankar;
  • Bhimanshankar
    • 03:00 pm; aankomst in Bhimashankar;
    • 04:00 pm; verwachte vertrektijd uit Bhimashankar;
    • In Bhimashankar hebben we de volgende bezichtigingen gezien:
      • Naast Bhimashankar staat de Bhimashankar tempel, maar deze hebben wij niet bekeken. Bhimashankar bestaat uit een soort markt waar de auto geparkeerd word en van alles te eten is. Vervolgens heb je de keuze links of rechts de berg af te dalen. Wij zijn links gegaan naar het dorp Bhimashankar waar een oude tempel staat. Mensen reizen van heel ver om deze te kunnen bezoeken. Het is een van de 12 belangrijkste tempels van India.
        Bhimashankar
        Tempel in Bhimashankar
        * Klik op de afbeeldingen voor het hele plaatje
      • Waren we rechts gegaan, dan waren we bij de Bhimashankar tempel zelf uitgekomen, maar na de klim omhoog vanuit het dorp hielden we die afdaling wel voor lief :) ;
      • Terug naar Ghodegaon vroeg ik de chauffeur te stoppen op een van de hogere punten om een foto te kunnen maken van de dam en het dal dat voor ons lag. Erg indrukwekkend!
        Dam Dal
        Van links naar rechts: Dam; Dal
  • Ghodegaon
    • 05:30 pm; verwachte aankomsttijd op de familie boerderij van Vaibhav zijn schoonfamilie tussen Bhimashankar en Ghodegaon;
      Hier hebben wij enkele familie leden ontmoet en werkers van de boerderij. Er gastvrij werd ik onthaald, wat vers fruit werd klaargemaakt en we hebben een rondleiding gekregen.
      Vervolgens vonden de heren het zo leuk dat wij er waren dat Vaibhav en ik ook zijn uitgenodigd om het familiehuis in het dorp te gaan bezoeken. Gezien Ghodegaon op de terugweg ligt vonden wij dat geen probleem. Met knap rij werk van de chauffeur kwamen we door alle nauwe straatjes bij een steeg. Hier woonde het gezin. Ik werd binnen uitgenodigd voor wat thee en een koekje. Vreemd genoeg vertrokken de gastheren naar de keuken waar de vrouwen de thee klaar maakten. Ik verzocht ze er bij te komen zitten. Uiteindelijk werd ik even rondgeleid door de begaande verdieping en ontmoette ik ook de dames. Deze schrokken van mijn aanwezigheid, maar vonden het misschien toch ook leuk. Ik heb genoten van het feit dat ik ook de binnenkant van een huis mocht bekijken.
    • 06:30 pm; terug naar Pune, maar doordat we voor op schema kwamen hebben we nog tijd voor een tussenstop gemaakt bij een lokale wijn maker. Ook hier gingen 2 leden van de familie mee naar toe. Het was erg gezellig;

Zo rond 10:00 pm was ik weer thuis en toe aan wat slaap. Morgen start weer een drukke week.